2012. február 5., vasárnap

Pezsgő vagy Prosecco

http://www.prosecco.it/en/prosecco/territorio.php 

Amikor az első interjúra mentem Pármába, magammal vittem anyukámat, hogy kiránduljunk egyet. Az esemény valamikor a hét közepén volt. Az interjú előtti este stresszoldásként elmentünk egyet sétálni. A szűk, macskaköves kis utcácskákon andalogva (na azóta már nem annyira érzem a mindent beborító macskakövet annyira romantikusnak) jobbra-balra egyre csak a pezsgődurrogásokat hallottunk (legalábbis azt hittük). Az elsőnél csak annyival kommentáltam, hogy nahát, korán kezdik a pezsgőzést, a sokadiknál meg mondtam anyukámnak, hogy ugyan én utálom a pezsgőt de ha itt már kedd este ez megy, akkor itt szeretnék élni. Aztán a Jóistent jókedvében találhattam és így is lett.
Időközben kiderült, hogy az olaszok nem pezsgőznek hanem Proseccot isznak. Na és az egészen más mint a pezsgő. Nem mennék bele a technológiai részletekbe, de az én emlékeimben élő tankpezsgő inkább a fejfájással társul mintsem valami kellemes emlékkel. 


A Prosecco azonban kicsit más. Az igazi, a mi tokajinkhoz hasonlóan, eredet-védett és csak az Olaszország északi részén, Valdobbiadene és Conegliano közötti térségben, termesztett Glera szőlőből készülhet. Alkoholtartalma viszonylag alacsony (mondjuk mihez képest), általában 10 % körül mozog. Ha a Prosecco-ban lévő nyomás nagyobb, mint 3 bar, akkor Spumante, vagyis pezsgő minősítést kap. Ha kisebb akkor Frizzante-nek, gyöngyöző bornak hívják. Vagyis kicsit vagy nagyon bubis. Személy szerint én a kevésbé bubisat jobban szeretem, számomra sokkal élvezhetőbb ha a buborék nem tombol a számban, hanem csak kicsit bizsergeti a nyelvemet.
Egy Prosecco felbontásához az olaszoknak nem kell különösebb alkalom, a nap bármely szakában, bármilyen apropóból, vagy épp apropó nélkül is fogyasztható. Egy pohárnál többet azonban nem nagyon illik inni. Ez a szabály itt általános érvényű (legalábbis a nők körében) és bármilyen alkoholos italra értendő.
Amennyiben a Prosecco nem tisztán kerül fogyasztásra, abban az esetben leginkább a Bellini koktélban vagy az itt hihetetlen népszerű (megjegyzem, okkal) Aperol Spritz-ben találkozhatunk vele.

Természetesen hamarosan számíthattok a Spritz receptjére!

Kinek mi a kedvenc koktélja?




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...