2012. január 25., szerda

Richter 4,9


A Richter-skála a földrengés erősségét jelzi. A Richter-magnitudó a földrengéskor a keletkezés helyén felszabaduló energia logaritmusával arányos. Egy 4,5 méretű földrengéskor akkora energia szabadul fel, mint egy nagaszaki méretű atombomba robbanásakor (Wikipedia).

Ma egy 4,9-es erősségű rengést sikerült a harmadik emeleten megtapasztalni. Még szerencse, hogy állandó késében vagyok, mert különben az iroda 9. emeletén nyüszögtem volna. Ellenben így sem volt piskóta. Az ember azt hiszi, hogy ezekre fel lehet készülni. Ja persze. Olvastam róla, hogy ilyenkor mit kell csinálni, de ez olyasmi mint az utaskísérők a repülőn. Mire nekilátnak mutogatni én már alszom mert, köszi ezt a műsorszámot már ismerem. Ja persze! Abban az esetben viszont, hogy ha tényleg történne valami, nem tudom, hogy képes lennék-e tiszta fejjel gondolkozni.

http://cnt.rm.ingv.it/data_id/2221246460/event.html 
Amikor ma reggel 9-kor megmoszult a talaj a lábam alatt először azt hittem szédülök. Aztán az Olasz arcán láttam, hogy annak igencsak kicsi a valószínűsége, hogy ketten szédülünk egyszerre (most épp semmit nem ittunk). Aztán kerek szemekkel figyeltük, hogyan vonaglanak a falak. Valami egészen valószerűtlen volt az egész. Szemmel látható mozgásban volt körülöttünk minden. Én nagyjából gyökeret vertem. Hiába mondja a tájékoztató, hogy ezt, meg azt kell csinálni, hát az kérem nem olyan egyszerű!

Hogy tanuljunk is a történetből leírom mit kell(ene) csinálni földrengés esetén:
1) Azonnal a földre borulni (mert a földrengés úgyis kirántja alólad a talajt),
2) fedezékbe kúszni (legjobb valami asztal alatt, ablaktól távol és ideális esetben még takarjuk is be magunkat valamivel, hogy a szilánkoktól megóvjuk magunkat),
3) belekapaszkodni a fedezékedbe (vagy óvni a fejed, nyakad) amíg a rengés abba nem marad.
Ha netán valaki több infót szeretne, annak ajánlom az earthquakecountry.info oldalát.

Szóval ez egész egyszerűnek tűnik. Az agyamban kódolva is van de azért van néhány bökkenő. 3 asztal van a lakásban.  1 üveg - ez több szembontól is necces. Látok némi veszélyt szilánkos sebesülésekre, illetve be se férek alá, merthogy dohányzóasztal. 2 db amolyan IKEAs bárpult. Ez ugyan fa, de maximum behasalni tudok alá de még úgy is kilógnék minden irányból, ja és ezen tartom a poharakat. Ez is kilőve. Maradt az íróasztal. Az meg pont a lakás másik végében volt a rengéskor és egészen véletlenül az ablak mellett van. Ez sem lett volna valós megoldás. Mindegy is, mert annyira voltam képes, hogy gyökeret vertem az ajtóban (épp indulóban voltam) és próbáltam mérlegelni vajon mikor lesz kisebb bajom ha maradok, vagy ha rohanok. Maradtam. Szerencsére nem történt semmi néhány repedésen és néhány tárgy elmozdulásán kívül. Miután magamhoz tértem indultam a bányába. Még búcsúzóul Amóre bepróbálkozott, hogy "Ne menj dolgozni, a kilencediken vagy, az veszélyes!". Köszi, jól megnyugtattál! 
Menet közben néztem az utcára evakuálódott emberek tömkelegét és anyukámat akartam hívni, hogy képzeld mi történt. Aztán rájöttem, hogy talán nem kéne ráhoznom a frászt, hogy "Mama, földrengés volt ... megyek dolgozni a 9.-re". Csak este hívtam, hogy ha netán otthon az itteni rengés hír értékkel bírna, akkor ne kapjon szívrohamot a híradó előtt, hogy vajon mi van a külföldi gyerekével.

Amikor ilyen valószerűtlen/félelmetes/rettenetes/bárakármi történik az emberrel, óhatatlan, hogy elgondolkozik sz*ros kis életén. Én megerősödtem abban a nézetemben, hogy úgy kell élni, hogy bármikor megkaphatjuk a nagy utazásra szóló jegyet (bocs Anya, nem akarlak idegelni!). És nem arra gondolok, hogy holnap rohanok Prada cipőt venni, hanem, hogy értékeljük azt ami van, ami most van. Amíg lehet.

No, nem akarok kriptahangulatot kelteni! Van a mai földrengésnek pozitív hozománya is. Ma is tanultam egy szót. Kitörölhetetlenül beégett a memóriámba.
terremoto = földrengés


És az olaszosok kedvéért néhány link a helyi beszámolókról:
http://www.gazzettadiparma.it/home.php
http://www.repubblica.it/cronaca/2012/01/25/news/terremoto_in_provincia_di_verona_magnitudo_4_2_ma_nessun_danno-28717293/
http://parma.repubblica.it/cronaca/2012/01/25/news/terremto_a_parma_paura_e_gente_in_strada-28721050/


Mellesleg érzett már valaki életében földrengést????





2 megjegyzés:

  1. Sose fogod elhinni Jolánkám 2007-ben Rádon is megmozdult a föld egymás után 2* is, a csudi szép nappaliban ült a kis család(ahol 1* neked is volt szerencséd humni a szőnyegen) :)...pontosan ugyanaz a fura érzés kapott el amit leírtál, pedig az jóval kisebb rengés volt! :D

    VálaszTörlés
  2. Háát szerencsére még nem volt ilyenben részem, de olyanban már igen amit írtál, hogy rájöttem, igen, a jelen a fontos, értékeljük amink van és örüljünk minden apróságnak, ne a tárgyak legyenek fontosak, hanem az egyéb értékek. Emberek, tájak, állatok, stb...Emlékszel a Holt Költők Társaságára? Carpe Diem! :)Örülök, hogy jól vagy és nem esett bajod, viszont lehet, hogy kellene egy nagyobb asztalt venned...:)

    VálaszTörlés

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...