2012. január 15., vasárnap

... és hogy megy az olasz?

Standard kérdés, havonta legalább egyszer valaki nekem szegezi. Ilyenkor mindig elmondom, mindenkinek ugyanazt a betanult szöveget darálva, hogy kb. pont ugyanúgy haladok, mint bárki, aki egy sima, mezei tanfolyamra jár. Márminthogy otthon. Ezt csinálom én is. Hetente kétszer meglátogatom az olaszórát és nagyjából ennyi. Az irodában angolul beszélünk, az újdonsült barátaimmal szintén. Az üzletben meg felismerés után tájékozódom. Az alma, hagyma, tészta, tea és egyebek beszerzéséhez nem kell nyelvi zseninek lenni. TV-t meg nem nagyon nézek. Pedig az lehet, segítene. Egyébként ennél a monológomnál avatkozik közbe a húgom, hogy egy szavát se higyjétek, bla bla, meg hasonlók... mondjuk nem tudom, hogy ő honnan tudja az ilyesmit megállapítani.
Amikor kiköltöztem Elisabeth Gilbert után szabadon próbáltam magamnak nyelvi tandempartnert keresni. Ez szuper jó módja (lenne) a nyelvtanulásnak. Mindenki a saját nyelvén próbálja okítani a másikat és ha minden jól megy még egy új barátra is szert tesz az ember. Amolyan lingua-swinger. Na jó, lehet ez egy kicsit erős. Nos, nekem is ez volt a tervem; nyelvet tanulni meg új barátokra szert tenni.

Nekifogtam fogalmazgatni, hogy ne csak egy hirdetés legyen a sok közül. Aztán kiderült, hogy nincs más hirdetés, így könnyű lesz kitűnni. Wishful thinking... szabafordításban, ahogyan azt Móricka elképzeli. Annak rendje s módja szerint kitacepaóztam a hirdetésemmel az egyetem nyelvi részlegét. Hol máshol keressen az ember nyelvtanulni-vágyókat, ha nem itt. Úgy gondoltam, hogy a gondosan kiválasztott "A different language is a different vision of life.Fellini idézetre (mennyire stílusos nem???) majd özönlenek a jelentkezők. Aztán vártam, vártam és vártam, de senki nem jelentkezett. Úgy tűnt, a papírkám marketing értékén Fellini se dobott annyit, hogy valaki érdeklődését fel is keltse. Már majdnem el is felejtettem az egészet, mire egy reggel jött egy levél, tökéletes angolsággal megfogalmazva, hogy őt érdekli. Hm. Nem mondanám, hogy nagy a tolongás, de ha ez az egy ember szimpi, akkor nem is kell több jelentkező.

Találkoztunk. Elena lett a tandempartner. A motivációs szintem jelentősen emelkedett volna ha egy Alberto, Antonio, Giovanni, Lorenzo, Luca, Roberto, Vincenzo vagy bármi más nevű, jóvágású olasz macsó jelentkezik, de hát mindent azért mégsem lehet. Ilyen csak Julia Roberts-szel történik az Ízek, imák, szerelmek-ben. Elena tanárnő. Latint és görögöt tanít. És rémesen kimért jelenség. Az elején azt gondoltam, hogy jobb társ nem is kell, ő fogja bírni a nyelvészkedős-kukacoskodós kérdéseimet meg nem olyan analfabéta módon áll majd az egészhez mint a céges tanár (aki egy két lábon járó katasztrófa). Aztán egynehány lecke után rájöttem, bármennyire igyekszem is nem tudom felpörgetni, hogy egy hullámhosszon legyünk és ami rosszabb én sem tudok az ő zenségéhez idomulni. Meg hiába nyelvtanár, mégis csak két halott nyelvet oktat, így az én olasztudásomba se fog tudni sok életet lehelni. Egy darabig még gyűrtük egymást aztán elfáradtam abban, hogy én lelkiismeretesen (és ötletesen) nyúzom őt angolul én viszont semmit nem tanulok tőle. Heti szeánszaink abbamaradtak.
Aztán szert tettem egy nem annyira macsó-fazú ellenben selymes-hangú olaszra. Gondoltam majd most! Aztán szembesültem azzal, hogy kábé megtaláltam az 50 kilométeres körzetben fellelhető egyetlen olyan olaszt, akit nem csak, hogy nem zavar, de még élvezi is ha angolul beszélhet. Így aztán a villám-olasz nem valósult meg ellenben lett egy új barátom ;).

Azóta csak próbálom magam győzködni mindenfélével (amikkel anno a tanítványaimat kínoztam), hogy hallgass rádiót, nézz tévét nem baj ha nem érted, az agyad egy csodálatos szerkezet előbb-utóbb megérkezik a felismerés... meg, hogy nem baj, ha rosszul is de mondd!!! .... Ja persze!
Rádiót eddig csak félálomban hallgattam, a filmeket angolul néztem és hát beszélni.... azt tudom a legjobban mondani, hogy Parla Inglese???, vagyis Beszél angolul?. Mert az egyszerűbb mindig könnyebb... és sokszor megfutamodok. De egyre többször olasz felirattal nézem a filmeket, időnként bekapcsolom az olasz TV-t és van, hogy megpróbálom elmondani mit akarok - aztán az első visszakérdezésnél rákvörös leszek és elszaladok :)-.

Tuti tippek, furcsa sztorik? Ti hogy tanultatok/tanultok idegen nyelvet?


6 megjegyzés:

  1. Szerintem alapvetően azt kéne tenned, hogy megváltoztatod a hozzáállásodat: ne támassz túlzott elvárásokat magaddal szemben! Elsődlegesen pénzt keresni mentél ki, és angol a munkahelyi környezet ez van. Ez van. Pont. Persze, biztos frusztráló lehet, hogy állandóan azt kérdezik, mennyit tudsz már olaszul, de ne érdekeljen, hogy nem tudod rávágni "perfettamente". Tojd le a szájhuzogatókat! (na jó, ismerve a maximalizmusodat, ez nehéz lesz...:)
    Szóval szerintem minden apróságnak, amit megtanulsz és használsz, örülj! Az már a tiéd.
    Én anno tartottam egy kis füzetet magamnál és ha hallottam valami jó kis beszéltnyelvi fordulatot, azt felírtam és megpróbáltam legközlebb én is használni. Soha nem felejtem el, ültünk egy barátom kocsijában, babráltam a rádióval és elment a hang, mire kifutott a számon: "Ho sbagliato qualcosa?!" Na, ez a mondat beégett. És nem a főnévi igenévi forma...:)
    Szóval take it easy (na ezt pl. nem tudom olaszul :) és élvezz minden kicsi tudásmorzsát, amit felszedsz!
    Ja, és persze kövesd a magad tanácsait, halgass rádiót, nézz tévét, mert az agy különleges szerkezet, stb. stb.... :)
    Bocs, kicsit hosszúra sikerült, de hát kibukott belőlem a nyelvtanár :)

    VálaszTörlés
  2. Szió!

    Amore nem akar olaszul sutyorogni neked? Kéznél lenne...

    Puszillak!

    VálaszTörlés
  3. Ciao Bella!
    En is eloszor Amore nyelvoktatos oldalat fitogtatnam...van ilyenje? ;o))
    Masodsorban itt igazolodik be a tetel, miszerint egy idegen nyelv megtanulasahoz nem mindig segit az, ha mar mas nyelveken is tudsz, sot, neha hatraltatja a haladast :\...
    Nekem szerencsem volt a ceges olasztanarral, de ha nalad nem ez a helyzet, apro trukkokkel (ahogy Erika is irta) raveheted magad a fejlodesre: pl. mar ismert, kedvenc filmet DVD-n olasz nyelven hallgatni (esetleg angol felirattal); olaszra allitani a szamitogepet (hu, milyen zsenialis, lehet, h en is meglepem;o)), es legalabb a sokszor hasznalt vezenyszavakat igy megtanulni; avagy 1-1 nemzetkozi napi hirt, amit mar hallottal mas nyelven, megkeresni az olasz hirportalon…stb…
    Mindezt persze csak belso indittatasbol, es ne kulso kenyszerbol tedd… mert ugy semmi ertelme.
    (Van 1 kolleganom, aki 20 eve probal angolul megtanulni, mikoris, mint kiderult, nem is szeretne igazan tudni (!), csak 'kene', mert elvaras… Termeszetesen az sem erti, ha megkerdezik tole 'hóvarjú' ;o)) No comment ;o))
    Szoval vastagon sz*rd le masok elvarasait, es csak a magad oromere cselekedj (ez nem feltetel a munkahoz, ha jol ertem…), ha van kedved es idod :-)
    Vegszonak pedig (de en elfogult vagyok): az olasz az egyik leggyonyorubb nyelv a vilagon…. elvezd ki, hogy hallgathatod mindennap! :-)

    Udv a vilag legrondabb nyelvet beszelo orszagbol ;o))

    VálaszTörlés
  4. Kamuuugééép, én hallottam, hogy beszélt egy olasszal telefonon! Elmondta, hogy nem kell a kábel, mert a kollegája rendelte! Szóval, tud ő, csak nem tökéletesen és ez nála azt jelenti, hogy nem tud...

    VálaszTörlés
  5. Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.

    VálaszTörlés
  6. Cilka Drága! Az a helyzet, hogy a megjegyzésed az éter áldozata lett. Ugyan a rendszer azt mondja, hogy én töröltem ki, nem én tettem! Eszembe se jutna!!! Szóval nem tudom mi törpénhetett :S.
    Sajnálom!

    pusz
    J

    VálaszTörlés

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...