2012. március 26., hétfő

Kenyér 5 perc alatt



Valami egészen másról akartam írni, de egy jó ideje kísért ez az ötperces kenyér ügylet. Ez annyira trendi most Amerikában, hogy szinte lépten-nyomon belebotlik az ember az Interneten. Mivel az olasz kenyér nem annyira nyerte el a tetszésemet, pedig van belőle néhány fajta, elkezdtem kísérletezni. Na jó az elején csak a Lidlben kapható kenyér-keveréket használtam, de azt kell, hogy mondjam, hogy kifejezetten jó (nem vagyok híve a félkész termékeknek). Aztán elkezdtem keresgélni, olvasgatni. Sok dagasztás nélküli recepttel találkoztam de valahogy az agyam nem akarta befogadni. Hiába minden! Akárhova tévedtem a világhálón, ez a dagasztás nélküliség nem hagyott békén. Mit lehet ilyenkor tenni, kipróbáltam.
Perce a napi 5 perc azért kicsit erős túlzás, mert nem úgy van azért, hogy kipattan az agyunkból a de jó lenne egy kis friss kenyér gondolat és bedobjuk a sütőbe a kenyértésztát. Az egész lényege az, hogy a dagasztás elhagyásával lelassítjuk a gluténképződést ezért tud a folyamat működni.
A recept, amerikai eredetű lévén (az eredeti itt található) csészére írodott, ami egy 2,5 dl-es űrmértékű "bárakármivel" helyettesíthető.

Amire szükség lesz:
méretes műanyag doboz (hogy legyen hely a kelő tészténak)
fakanál vagy spatula a keveréshez

3 csésze langyos víz (vigyázzunk, nehogy túl forró legyen és meggyilkoljuk az élesztőgombákat)
1,5 evőkanál szárított élesztő (friss élesztő is jó, abból 37 gr = 1,3 oz)
1 - 1,5 evőkanál só
6,5 csésze liszt

1) A liszten kívül minden hozzávalót összekeverjük a dobozban, majd lassan hozzáadjuk a lisztet. Egyáltalán nem kell dagasztani, ezért elég ha  egy fakanállal összekeverjük. Fontos viszont, hogy ne maradjon a dobozban száraz liszt.
2) Ha jól összekevertük, tegyük rá a doboz tetejét de ne zárjuk rá, hogy a keletkező gázok távozhassanak a dobozból.
3) Hagyjuk 2 órán át kelni. Ezután a tésztát tegyük hűtőbe. Két hétig tárolható.
4) Amikor sütni akarjuk, szórjuk meg a tészta tetejét egy kis liszttel és vágjunk le egy darabot a tésztából. A tészta meglehetősen száraznak fog tűnni de ez normális.
5) Lisztes kézzel formáljuk meg úgy, hogy a tészta tetejét simítsuk mindig a tészta aljára. Ez néhány perc alatt elvégezhető. A recept kitalálói adnak egy kis videós segítséget.
6) Tegyük a tésztát sütőpapírra vagy jól belisztezett deszkára. Letakarva hagyjuk 60-90 percet kelni.
7) Miután a kenyér megkelt (ne várjunk hatalmas változást) vágjuk be a kenyeret, hogy a sülés közbeni kelést elősegítsük. A kenyér mindenképp tovább fog terjeszkedni és a bemetszéssel irányíthatjuk, milyen irányba tegye azt. Amennyiben nem vágjuk be, abban az esetben a kenyér be fog repedni.
8) 220 fokon süssük 30-35 percig.
9) A megsült kenyeret kenjük meg vízzel és rácson hagyjuk kihűlni.

Megjegyzés:
Aki teheti, süsse a kenzeret öntöttvas lábasban. Így a kenyér jól átsül és ropogós lesz a héjja, hiszen az öntöttvas fokoyatosan adja át a kenyérnek a hőt, a fedő pedig gondoskodik a megfelelő gőz-mennyiségről.
Öntöttvas nélkül is lehet jó kenyeret sütni. Korábban a kenyeret egy kerámia tálba tettem (tepsi helyett) és a sütés előtt  kb 10 percre, egy hőálló tálban vizet tettem a sütőbe párologni.

Az utolsó kép egy nem annyira jól sikerült darab. Lapos lett, mert túl sokáig hagytam kelni a sütés előtt. Az ízén azonban nem rontott.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...